Hasses fartyg

/fransmichael02.jpg

Detta fartyg, bogserångfartyget s/s Frans Michael var Hasses första fartyg där han var påmönstrad och arbetade utan sjöfartsbok eftersom han ej var fyllda 15 år. Frans Michael var en ångbogserare byggd 1917 vid Bergsunds Mek. Verkstad AB, Stockholm. L=30,95 x B=8,18 x Dj=4,03 m. Maskineri: Varvets Triple-ångmaskin (13" - 21 1/4" - 34 5/8" x 23 5/8") på 680 Ihk. Byggdes för Sulfit AB Mo & Domsjö, Hörnefors. 1919 överfördes den till Mo & Domsjö AB, Norrbyskär, eftersom alla MoDo:s bogserbåtar hade Norrbyskär som hemmahamn för att vara nära slipen, där båtarna togs upp för underhåll och reparation. Verksamheten på Norrbyskär lades ner på 1950-talet, och Frans Michael flyttades till Domsjö. Ångmaskinen ersattes med en dieselmotor vid ombyggnation 1971 vid Lunde Varv & Verkstad AB.

 /hasse-frans-michael.jpg 
Hasse i maskinrummet på s/s Frans Michael.

/hasses-forsta-fartyg.jpg/chery-venture-1973.jpg/cherry-venture.jpg

Ovanstående fartyg m/s SCANIA  är Hasses första fartyg med påmönstring genom Sjöfartsbok. Reg. Nr.: 8713  Rederi: Rederi AB Svenska Lloyd
Byggår: 1944  Varv: AB Lindholmens Varv, Göteborg

/rigel-under-bro.jpg

Fartyget som passerar under bron är: m/s RIGEL Reg. Nr.: 9536. Rederi AB Iris
Byggår: 1938 Varv: AS Helsingörs Jernskibs- & Maskinbyggeri, Helsingör
Övrigt: År 1963 såldes Rigel till upphuggning i Göteborg.

/fenris-dm.jpg

Ovanstående Fartyg: m/s FENRIS Bredd över allt 13,62 meter Längd över allt 95,74 meter Reg. Nr.: 8460 Stockholms Rederi AB Svea Byggår: 1940 Varv: Finnboda Varf Övrigt: År 1979 blev Kefallonia,(fd Fenris), ägare:Kefalliniaki Union Corp. Ltd., upphuggen i Eleusis.

/avmonstring-fenris.jpg

Avmönstrande besättningsmän från m/s Fenris.

 

/sunnaren-1.jpg

Ovanstående fartyg: m/s SUNNAREN är Hasses sista fartyg innan värnpliktstjänstgöringen i flottan/marinen. Bredd över allt 17,61 meter Längd över allt 124,39 meter Reg. Nr.: 8977 Rederi: Rederi AB Transatlantic Byggår: 1948 Varv: Eriksbergs MV

/krigsfartyg-g5.jpg

HMS Gustaf V. Gustaf V sjösattes den 15 september 1917 och levererades till marinen den 9 januari 1922. Fartyget avrustades år 1948, utrangerades 1957 och såldes senare för skrotning i Karlskrona. Fartyget låg dock kvar vid Berga örlogsskola 1968. Hasse genomgick en utbildning i fatygsmaskiner på detta fartyg vid Berga örlogsskolor under sin värnpliktstjänsigöring. Ubildningen ledde fram till en officiell lägre maskinbefälsbehörighet. Nedanstående porträtt visar Hasse iklädd en s.k. busarong i svart färg samt blåvit sjömanskrage. Denna klädsel var standard under värnpliktstiden./fint-kalleanka-portratt.jpg

/kolsnaren.jpg

Ovanstående fartyg är m/s KOLSNAREN Bredd över allt 15,7 meter Längd över allt 116,2 meter Reg. Nr.: 8676 Rederi AB Transatlantic Byggår: 1944 Varv: Eriksbergs MV Övrigt: Namnsignal: SHDT; D.w.t.: 6060; Br.t.: 3513

/mark.jpg/hasse-markland.jpg/8f209f19-9959-4903-8dba-88e8fad77d57_4_5005_c.jpg

M/T MARKLAND MOTORTANK Reg:9366 Byggd:1952 Varv:EMV DW:18.050 BR:11.901 Mått:163,9x21,3x11,9 Knop:15,5 Byggd för RED AB MOTORTANK (BROSTRÖMS), Göteborg. Såld 1961 till TIRFING, ombyggd till malmlastfartyg. M/S MARKLAND Såld 1967 till ADELPHOTIS SH CO, Panama. M/S ELIAS N. PATERAS. ?? M/S SEA RIDER?? Såld 1974 till ORIENT MARINE SA , M/S MARINER. Upphuggen 1974 i Kaohsiung.

/berna.jpg